anna_38

Hjälp! Behöver tips som gör matplatsen mysigare!

Lisen Karlsson
8 years ago

I vår familj sitter vi ofta vid matsalsbordet och äter långa middagar och jag ägnar timtals åt att fixa god mat. Inredning är däremot inte min bästa sida och nu behöver jag tips på hur jag kan göra matsalsdelen lite mysigare. Vad ska jag ställa på bordet? Vad ska jag ha för duk (jag avskyr att stryka så det behöver vara någon lättskött duk) och hur ska jag dekorera bordet? Om jag har något högt på bordet ser vi ju inte varandra när vi sitter och äter heller.... Bord och stolar är i IKEAs serie Skogsta. Alla tips mottages tacksamt!

Comments (8)

  • Heidi Allen
    8 years ago

    Hej Lisen, bästa tipset jag kan ge dig är att söka på Houzz, t ex efter "matbord" så hittar du massor med inspiration! http://www.houzz.se/photos/query/matbord/nqrwns

    Jag skulle även rekommendera att ha en stor lampa ovanför matbordet - kanske något i den här stilen?

    Matplats · More Info

  • helenewennerstrom
    8 years ago

    Det jag alltid tycker är mycket effektivt är en ljuskälla i hörnet av rummet. Det ger ett mjukt och ombonat intryck och sen att komplettera med lite levande ljus. Jag älskar mässingsljusstakar!

  • instockholm
    7 years ago

    Håller med Stil & Inredning och Heidi, matplatsen skulle lyftas av att ha en lampa över matbordet. Undrar också om duken behövs. Om bordet behöver skyddas kan man istället ha löpare eller bordstabletter, dessa är enkelt att sköta och man kan byta ut dem när man vill ändra.

  • PRO
    Hemligheter present & inredning
    7 years ago

    Ja behöver du ha duk? Om du vill det så köp en fin linneduk som kan få vara lite skrynklig. Håller med om att en lampa över bordet vore trevligt för att skapa gemenskap runt bordet. Nån lite mer rejäl "centerpiece" mitt på bordet. En bukett blommor eller fruktskål kombinerat med ljusstakar eller ljuslyktor.

  • ellen_ee
    7 years ago

    Gardiner/Växter:

    Till ditt stora vackra fönster- skira långa vita gardiner på sidorna och en eller flera vita trådgardiner i mitten. Det ger ett vackert ljusinsläpp och är samtidigt lite insynsskyddad

    Alternativ till gardin- placera två vita höga ytterkrukor med stora gröna växter i, häng upp flera fönster belysningar i klarglas, gärna i olika längder.

    Taklampor:

    Häng upp 2 st taklampor ovanför bordet, två lampor passar bättre till ditt bord som är lite större i modellen.

    Alternativ till taklampa- häng en kraftig lång gren ovanför bordet med två kedjor el annat som du fäster i taket, sätt fast ljusslingor i grenen.

    (Jag själv som bor i norr har sammansatt flera renhorn ihop, och hängt det ovanför bordet. Det blir även fint att använda sig av en vacker kraftig björkgren.)

    Bordsduk/dekoration:

    Jysk eller Rusta har avtorkningsbar duk på metervara, be personalen om hjälp att klippa i önskat mått (t.ex till en smal el bred löpare) det blir snyggt och rakt. Skötsel efter tvätt- häng upp lätt fuktig och slät på tork, behöver aldrig strykas.

    Dekoration

    Dekorera bordet med en vacker bricka med lågväxande blommor, eller små glasvaser som du fyller med säsongens växter/blommor/kvistar/ gärna tillsammans med ljus/lyktor.

    Alternativ till duk/bricka - lägg spegelglas på bordet och dekorera ovanpå med blommor och ljus, det reflekterar vackert på spegelglaset.

    (Det finns spegelglas i olika storlekar som man kan lägga ihop tillsammans till ett mönster, eller köp bara ett i passande modell, ev. köp en vacker spegel i fin ram och lägg det som en bricka på bordet.)

    Stoldynor:

    Matcha stoldynor i textil med på gardinen

    Alternativ till stoldynor:

    Lägg en fäll i ett passande material, finns i fusk material t.ex. fårull, skinn m. m.

    Tills sist, rama in helheten med en stor matta under bord och stolar.

    Lycka till!








  • Lillian Ljung
    7 years ago
    last modified: 7 years ago

    Skapa en ombonad känsla

    Skapa stämning med blåa väggar som på bilden. Sammetsgardiner i mörkrött eller turkos för att göra rummet mjuk och ombonat. Lägg en linneduk på bordet. Det finns linneduksväv som har en plastad yta ( vaxduk) så behöver du inte stryka, bara torka av. På bordet ett stilleben av några vaser i olika höjder, när det inte dukat. Med eller utan gröna kvistar eller färska blommor i . Häng upp en stor tavla eller en grupp av mindre tavlor på väggen. Några ljusstakar eller en ljuskorna (i taket) förhöjer alltid stämningen.

    Lycka till!

    bild hämtad från Sköna hem

    Lauritz.com

  • mariaihrefors
    7 years ago
    Gardiner längs hela långsidan av rummet där fönstret sitter. Välj ej mörka om du inte tänker måla om rummet mörkare. Ljusa väggar o väldigt mörka gardiner gör att rummet liksom tippar åt det hållet gardinerna sitter. Skulle satsa på gardiner av linne här som passar med bord o stolar.