sarydh

Jag behöver hjälp med val av kuddar

Sara Rydh
8 years ago

Hej!

Jag bifogar två bilder från vardagsrummet. Har letat överallt i Stockholm och på nätet men svårt att hitta kuddar som passar soffan. Tyget på soffan är från Kvadrat memory 123.

Tacksam för förslag. Bifogar två bilder.

Hälsningar

Sara

Comments (22)

  • PRO
    User
    8 years ago

    Kuddar ska ju inte bara passa till soffan utan till hela rummet. Vilken grundfärg har du och vilka accentfärger har du eller vill du ha? Färgåtergivningen på dina bilder kan variera på olika datorer, på min dator ser det ut som kuddarna och soffan går i grålila, stämmer det?

  • Sara Rydh
    Original Author
    8 years ago

    Hej!

    Tack för ditt inlägg. Ja, jag förstår att det är svårt att avgöra med enbart golvet och soffans färg

    ja, det är rätt tolkning, det stämmer. Linum lilakudden ska bort. Tavlorna är mörkblålila och väggen är vit.

  • PRO
    Åsa & Åsa Home
    8 years ago

    Hej!

    Tycker det skulle vara snyggt att köra på några enfärgade kuddar förslagsvis HM home i olika struktur och komplettera med 2 Chatwall kuddar i något mönster som du gillar. Färgskalan är väl snygg att hålla i den blågråskalan och mjuka upp med enfärgade vita kuddar. Gärna en snygg pläd till också. Skulle föreslå 5 kuddar till soffan.


    Lycka till!



  • Sara Rydh
    Original Author
    8 years ago

    Tack!

    Jag har tänkt också på pälskudde men vill bryta den tråkiga bege färgen. Jag har hittat på DIS en 40X40 som är ganska stor men den är i samma nyans.

    Hälsningar

    Sara

  • PRO
    Åsa & Åsa Home
    8 years ago

    Den ser snygg ut. Alltid roligt att blanda olika material och storlekar på kuddar för att få till en bra effekt.

  • PRO
    User
    8 years ago

    denna bilden på plommon är också fin tycker jag. Även den från Design seeds.


    Sara Rydh thanked User
  • Sara Rydh
    Original Author
    8 years ago

    Åh, tack. Det var snällt av dig. Vilka härliga färger, men jag har inte hittat någon kudde som ska kunna ge liv åt den tråkiga färgen på soffan. Sökte på Plum eller plommon men de var mörka och inte den persika färgen på bilden som du har lagt.

  • Hélen Syvertsen
    8 years ago

    Jag vet inte men jag fick för mig att om du plockar in Blått, då tänker jag Kornblått royalblue, klarblå, alltså riktigt klara färger, och har du råd så köp äkta siden för där gör färgerna sig bättre, jag brukar köpa stuvbitar av råsiden, eller om jag har tur så finns det nån tygkunnig i bekantskapskretsen som åker till Asien och kan köpa till bra pris där, sen använder jag det dyra sidenet på framsidan och tar nåt annat tyg till baksidan, kör på typ 3 kuddar i dessa klara färger + 2 kuddar i jeansblått, det skulle kunna vara ett riktigt lyft, ta en bild på vad du har och gå in på datorns paint?? tror det heter så, där man kan byta färg för att se hur det tar sig ut, ps råsidenet "lever" i sig själv med den underbara struktur tyget får så mönster behövs inte, Lycka till :D

    Sara Rydh thanked Hélen Syvertsen
  • PRO
    User
    8 years ago

    Komplementfärgen till lila är gult, och komplementfärgen till blått är orange och persika och nude ligger ungefär där och drar lite mer åt beige. Apelsinerna på bilden verkar ha för stark färg för att ha som kuddar, men lite gulare och mildare hade passat. För lugn färgskala i nude kan du kanske kan få lite inspiration från denna bilden, Fermlivings produkter, och om du vill ha olika material och lite billigare så finns det på Hemtex. En snygg pläd till och en eller två sittpuffar/fotpallar, gärna runda för att bryta mot det 4-kantiga bordet och mattan. / https://ostadat.wordpress.com/

    Sara Rydh thanked User
  • PRO
    User
    8 years ago

    Leta gärna efter fler färgskalor på Design-seeds.

  • PRO
    User
    8 years ago

    Ceannis har fina färger. Jag har tydligen inget bättre för mig än att leta efter kuddar till dig haha

    Sara Rydh thanked User
  • Sara Rydh
    Original Author
    8 years ago

    Tack Pernilla!

    Det är gulligt av dig. Du har rätt färganalys, dina färgförslag passar perfekt men svårt att hitta kudde med bra kvalité som kan bryta den tråkiga färgen och lyfta upp soffan och fåtöljen. Jag har utöver Stockholm letat i Burkedecor, Esty från USA till Amara i SB, dock utan resultat. Casamance kuddarna kostade ca 800 kr/st men det blir fel igen. Måste testas först.

    Ibland tittar jag på achica, vågar inte köpa något där heller.

    Du kan titta på delar av rummet och se problematiken kring färgen. Vad säger du om den DG för fåtöljen. PARTERRE VIOLA CUSHION. Dålig bild... men ändå.

    Ha en härlig helg

    Sara

  • Sara Rydh
    Original Author
    8 years ago

    glömde säga att jag har provat Ceannis DUSTY PINK VELVET. Den är stor. Jag vill ha den här färgen på 35X35 att lägga på framsidan av Casamance. Vad sägs? Eller krossat sammet på den färg.

    Tack igen!

  • PRO
    User
    8 years ago

    Roligt att du tycker om mina idéer :) Den sista bilden tycker jag är bra och kudden från DG hade passat in perfekt, den är ursnygg. Bemz skickar gratis upp till 5 st tygprover och gör kuddfodral till alla möjliga storlekar på innerkuddar. De har bland annat tyg från DG, t.exdenna

  • Sara Rydh
    Original Author
    8 years ago

    Tack! Ok, kanske jag kan beställa den från Amara, om de har kvar den på rea, annars kostar 1200 kr. DG lila 40X40 passar fåtöljen. Jag måste ha tyg med struktur som DG annars det blir det tråkigt, eftersom tyget som jag har är redan tråkigt.

  • PRO
    User
    8 years ago
    last modified: 8 years ago

    Såg nu att du hade skrivit vilket tyg det är på soffan och kollade upp det. Den ser ju mer beige ut än lila, men färger påverkas av varandra och av ljuset i ett rum. Ett till försök Suri. Senast jag beställde från UK så fick jag betala tull, tror det är lite olika hur affärerna gör.

  • Sara Rydh
    Original Author
    8 years ago

    Hej!

    Tack igen. Åh, vad konstigt att du betalade tullavgift. Det ska inte vara så.

    Ja, men när jag provade i affären såg lila ut. Om den ligger bredvid lila kan skifta färg. Tyget finns inte kvar längre. De har ändrat men behållit nästan samma namn.

    Jag vet inte, kuddarna från Suri är fina men den är 45 till skillnad från DG som är 40 och dessutom är den enfärgade. Syr de själva? Varför tar det 11 veckor att skicka?


    Här kan du se en helheten:

    Spaningar fortsätter...

    Ha en fin fin söndag!


  • PRO
    User
    7 years ago

    Hei Sara, jeg vet ikke, om du fik løst problemet dit. Men kanskje du finder lidt inspiration blandt vores kuddar. :)

    Hav en fin mandag,

    Nele | Yndlingsting



    BARK large BLACK · More Info

    BARK large GREY · More Info

    BARK cushion · More Info

  • Sara Rydh
    Original Author
    7 years ago

    Tack! jag har hittat. De är jätte fina. Jag ska söka om de har plum färg på den långa.

  • PRO
    User
    7 years ago
    last modified: 7 years ago

    I vores sortiment har vi svart, brun, grön, grå og orange. Men om du vil, kan jeg skaffe deg den her farve også :)


    BARK cushion · More Info

  • Sara Rydh
    Original Author
    7 years ago

    Tack!